Wie TikTok die Social Media revolutioniert

Die Social-Media-App Tiktok ist sehr erfolgreich und hat Hunderte von Millionen Nutzern. Laut TikTok gibt es in Europa mehr als 100 Millionen aktive Benutzer, in den USA eine ähnliche grosse Anzahl und weltweit schätzungsweise mehr als 800 Millionen Mitglieder (Stand September 2020). Einer der Gründe, warum TikTok so gut abgeschnitten hat und abschneidet, ist die grosse Anzahl von Tools, die die App den Benutzern zur Verfügung stellt. Mit diesen Tools können Entwickler mit der App nahezu jede erdenkliche Art von Videos produzieren, solange die Länge nur innerhalb von 60 Sekunden liegt.

Ein sehr effektiver Algorithmus

Der Schlüssel zum Erfolg von TikTok ist jedoch der bemerkenswert effektive Algorithmus zur Inhaltsempfehlungen an die User. Der Algorithmus koppelt erstellte Videos mit Zuschauern, die sich intensiv mit dem Thema des jeweiligen Videos beschäftigen und TikTok so mindestens jeden Tag einmal verwenden.

Eine Vielzahl von Inhalten

TikTok bietet eine breite Palette an Inhalten, von Comedy über Spiele bis hin zur Lippensynchronisation. TikTok bietet alles. Die hohe Anzahl Benutzer bei TikTok ermöglicht die Erstellung einer grossen Vielfalt verschiedener Inhalte.
Viele Prominente u.a. Jennifer Lopez, Jessica Alba, Will Smith und Justin Bieber nutzen TikTok.

Einsatz künstlicher Intelligenz

Der Algorithmus von TikTok funktioniert mithilfe künstlicher Intelligenz, um qualitativ hochwertige Inhalte seinen Besuchern zuzuordnen. Wenn ein neues TikTok-Video veröffentlicht wird, zeigt der Algorithmus das neue Video zunächst einer kleinen Gruppe von Benutzern an, um erste Analyse-und Bewertungsdaten zu sammeln. Wenn die Analysedaten anzeigen, dass ein Video gut ist, wird es dann weltweit freigestellt und einer grösseren Benutzerschar zugänglich gemacht. TikTok verwendet ebenso künstliche Intelligenz, um zu beurteilen, welche Art von Videos die Benutzer bevorzugen. Der TikTok-Algorithmus hat sich als grosser Erfolg erwiesen.

Einige Beispiele im Video: «TikTok» by Md. Masud Rana, Dhaka Bangladesh, April 2020

TikTok for Business und die Self-Service-Anzeigenplattform

Obwohl TikTok bisher aussergewöhnlich gut abgeschnitten hat, arbeitet die Firma ständig an neuen Funktionen. Vor allem investiert TikTok intensiv in die Verbesserung seiner Self-Service-Anzeigenplattform. Aufgrund der bisherigen Leistung ist es wahrscheinlich, dass TikTok daher auch mit seiner Werbung im Vergleich zu anderen Plattformen sehr gut abschneiden wird. Angesichts seines Wachstums gehört die TikTok-Anzeigenplattform zu den grössten im Internet.

Vor ein paar Monaten wurde die «TikTok For Business-Plattform» gestartet, um Marken und Vermarktern die Werkzeuge zu bieten, um kreative Geschichtenerzähler zu sein und sich sinnvoll mit der TikTok-Community zu befassen.
Es wurden neue Self-Service-Werbelösungen eingeführt, um Werbetreibende aller Grössen und Budgets zu unterstützen und ihnen zu helfen, ihre Geschäftsziele zu erreichen. Grosse und kleine Marken finden so neue und einzigartige Wege, um mit der TikTok-Community in Kontakt zu treten.
Aufbauend auf diesen Lösungen können Marken und Vermarkter ferner jetzt auf ein vertrauenswürdiges Ökosystem von Partnern zugreifen, darunter Agenturen und Technologieanbieter, die helfen können, erfolgreiche Kampagnen zu erstellen und Werbung auf TikTok auf die nächste Stufe zu heben.

“With the launch of TikTok For Business, we’re building new opportunities for marketers to be creative storytellers and meaningfully engage with the TikTok community,”
said Melissa Yang, Head of Ecosystem Partnerships, TikTok.
“We’re thrilled to collaborate with some of the most strategic and trusted leaders in the advertising industry and continue giving marketers access to more tools to successfully create, measure and optimize ad campaigns on TikTok. We can’t wait to collaborate with partners to bring a creative and joyful experience to our brand partners and the broader TikTok community.»

Quelle: TikTok

Das AI Lab von ByteDance

Das AI-Labor von ByteDance konzentriert sich auf KI, um multimediale Informationen aus Text, Bilder und Videos zu erforschen und Algorithmen für maschinelles Lernen zur personalisierten Informationsempfehlung zu entwickeln. Das AI Lab von ByteDance und die Peking University haben gemeinsam «Xiaomingbot» entwickelt, einen Bot mit künstlicher Intelligenz, der automatisch Newsartikel über grosse Events und wichtige Ereignisse schreibt.
Der Erfolg von TikTok hat die Kraft der künstlichen Intelligenz im Bereich sozialer Medien bewiesen. Es ist klar, dass TikTok einen tiefgreifenden Einfluss auf das Internet hatte und auch weiterhin haben wird.
Der aktuelle Marktpreis allein der US-Sparte der Plattform soll 20 bis 30 Milliarden Dollar betragen.

Das USA-Geschäft von TikTok

Derzeit ist es aber noch nicht möglich, TikTok-Aktien zu kaufen, da Bytedance der Eigentümer immer noch in Privatbesitz ist. Wenn Sie TikTok-Aktien kaufen möchten, müssen Sie daher auf einen Börsengang warten.
Für die US-Regierung ist TikTok ein Sicherheitsrisiko, weil chinesische Behörden Zugriff auf Daten von US-Amerikanern bekommen könnten und hat ein Verbot erlassen und somit US-Firmen und -Bürgern Geschäfte mit TikTok verboten sind.
Im November soll ein weiterer Erlass in Kraft treten, laut dem Bytedance sich von allen Daten von Nutzern in den USA trennen müsse und Bytedance in den USA kein Eigentum besitzen darf, welche für den Betrieb von TikTok genutzt werde.

© Innovator’s Guide Switzerland , Sep 5 , 2020

Stand der Entwicklungen per 20. September 2020

Oracle and Walmart Announce Tentative U.S. Government Approval

REDWOOD SHORES, Calif. and BENTONVILLE, Ark., Sept. 19, 2020 — The President has announced that ByteDance has received tentative approval for an agreement with the U.S. Government to resolve the outstanding issues, which will now include Oracle and Walmart together investing to acquire 20% of the newly formed TikTok Global business.

As a part of the deal, TikTok is creating a new company called TikTok Global that will be responsible for providing all TikTok services to users in United States and most of the users in the rest of the world. Today, the administration has conditionally approved a landmark deal where Oracle becomes TikTok’s secure cloud provider.

TikTok Global will be majority owned by American investors, including Oracle and Walmart. TikTok Global will be an independent American company, headquartered in the U.S., with four Americans out of the five member Board of Directors.

All the TikTok technology will be in possession of TikTok Global, and comply with U.S. laws and privacy regulations. Data privacy for 100 million American TikTok users will be quickly established by moving all American data to Oracle’s Generation 2 Cloud data centers, the most secure cloud data centers in the world.

Based on decades of experience securing the world’s most sensitive data, Oracle’s Generation 2 Cloud fully isolates running applications and responds to security threats autonomously. This unique technology eliminates the risk of foreign governments spying on American users or trying to influence them with disinformation.

In addition to its equity position, Walmart will bring its omnichannel retail capabilities including its Walmart.com assortment, eCommerce marketplace, fulfillment, payment and measurement-as-a-service advertising service.

TikTok Global will create more than 25,000 new jobs in the Unites States and TikTok Global will pay more than 5 billion in new tax dollars to the U.S. Treasury.

TikTok Global, together with Oracle, SIG, General Atlantic, Sequoia, Walmart and Coatue will create an educational initiative to develop and deliver an AI-driven online video curriculum to teach children from inner cities to the suburbs, a variety of courses from basic reading and math to science, history and computer engineering.

TikTok Global will have an Initial Public Offering (IPO) in less than 12 months and be listed on a U.S. Exchange. After the IPO, U.S. ownership of TikTok Global will increase and continue to grow over time.

With this agreement, TikTok Global will able to continue to provide a hundred million Americans with access to the social network they love, and spark much needed competition in the market for social networks.

TikTok

«We’re pleased that today we’ve confirmed a proposal that resolves the Administration’s security concerns and settles questions around TikTok’s future in the US. Our plan is extensive and consistent with previous CFIUS resolutions, including working with Oracle, who will be our trusted cloud and technology provider responsible for fully securing our users› data. We are committed to protecting our users globally and providing the highest levels of security. Both Oracle and Walmart will take part in a TikTok Global pre-IPO financing round in which they can take up to a 20% cumulative stake in the company. We will also maintain and expand the US as TikTok Global’s headquarters while bringing 25,000 jobs across the country.»

Vanessa Pappas, Interim Head of TikTok, Sept 20 2020

Oracle

Oracle Corporation announced today that it was chosen to become TikTok’s secure cloud technology provider. This technical decision by TikTok was heavily influenced by Zoom’s recent success in moving a large portion of its video conferencing capacity to the Oracle Public Cloud.

“TikTok picked Oracle’s new Generation 2 Cloud infrastructure because it’s much faster, more reliable, and more secure than the first generation technology currently offered by all the other major cloud providers,” said Oracle Chief Technology Officer Larry Ellison.
“In the 2020 Industry CloudPath survey that IDC recently released where it surveyed 935 Infrastructure as a Service (IaaS) customers on their satisfaction with the top IaaS vendors including Oracle, Amazon Web Services, Microsoft, IBM and Google Cloud…. Oracle IaaS received the highest satisfaction score.”

“As a part of this agreement, TikTok will run on the Oracle Cloud and Oracle will become a minority investor in TikTok Global,” said Oracle CEO Safra Catz. “Oracle will quickly deploy, rapidly scale, and operate TikTok systems in the Oracle Cloud. We are a hundred percent confident in our ability to deliver a highly secure environment to TikTok and ensure data privacy to TikTok’s American users, and users throughout the world. This greatly improved security and guaranteed privacy will enable the continued rapid growth of the TikTok user community to benefit all stakeholders.”

Based on decades of experience securing the world’s most sensitive data, the Oracle Generation 2 cloud was built from the ground up to fully isolate running applications and autonomously respond to security threats. Oracle will combine its secure cloud technology with continuous code reviews, monitoring, and auditing to provide unprecedented assurance that U.S. TikTok user data is private and secure.

Oracle to take a 12.5 percent stake in TikTok Global.

Oracle CEO Safra Catz

Walmart

We are excited about our potential investment in and commercial agreements with TikTok Global. While there is still work to do on final agreements, we have tentatively agreed to purchase 7.5% of TikTok Global as well as enter into commercial agreements to provide our ecommerce, fulfillment, payments and other omnichannel services to TikTok Global. Our CEO, Doug McMillon, would also serve as one of five board members of the newly created company. In addition, we would work toward an initial public offering of the company in the United States within the next year to bring even more ownership to American citizens. The final transaction will need to be approved by the relevant U.S. government agencies.

Walmart to take a 7.5 percent stake in TikTok Global.

Walmart CEO Doug McMillon