The Creative Stereotype Effect

In einer Forschungsarbeit wird über eine Konzeption berichtet, wie man das psycho-soziologische Phänomen der „Bedrohung durch Stereotype“ (1 verwenden kann, um die Kreativitätsleistungen von Individuen positiv oder negativ zu beeinflussen.

Und in der Tat, auch mit Bezug auf Kreativität beeinflussen Stereotype gem. dieser Studie die kognitiven Leistungen von Individuen in Testsituationen in signifikantem Masse.
Dies ist nicht überraschend und auch sehr geläufig: oft genügt schon allein ein einfacher Ortswechsel an eine (angeblich) sehr kreativ-machende Lokalisation um einen Kreativ-Workshop auch mit „müden“ Teilnehmern sehr erfolgreich zu gestalten.
Auch Rollenspiele, auf gut ausgewählten Stereotypen beruhend, können einen positiven Einfluss auf das kreative Resultat von Brainstorming-Workshops haben. Dieses und ähnliches ist aus der Praxis her bekannt. Analog alter Kampfsportarten wird eine ursprünglich negativ wirkende Kraft, geschickt spiegelverkehrt eingesetzt, in eine sehr effiziente, kreativ positiv wirkende Kraft umtransformiert.

Nun publizieren Denis Dumas und Kevin N. Dunbar erstmalig diesbezüglich eine entsprechende Forschungsuntersuchung und können durch Experimente nachweisen, dass Stereotype einen signifikant hohen (!) Einfluss auf die kreativen Leistungen von Individuen haben.
Ferner ergeben sich daraus weitere neue Implikationen für die Kreativitätsforschung, nämlich: die individuelle kreative Leistungsfähigkeit ist keine fixierte individuelle psychische Eigenschaft oder gar quantifizierbare Grösse, sondern ein sehr dehnbares individuelles Potential und akut jeweils realisiert als ein situatives Produkt aus Kontext und Perspektive (s.u.).

Folgend einige Zitate aus der Publikation

In this investigation we conceptualize a previously unidentified constraint on creativity stereotype and use stereotypes to both enhance and attenuate individuals’ performance on a divergent thinking task that is frequently used to assess creative potential.

Awareness of salient stereotypes associated with better or worse performance on a given task has been repeatedly shown to affect a wide range of cognitive and social processes . For instance, if an individual believes that a social group they belong to should perform poorly on a particular task, their performance will be attenuated. Stereotypes can also produce better performance if the individual believes their group should or will perform well on a given task.
Here, we manipulate the use of occupational stereotypes to enhance or diminish divergent thinking.

Across two studies, we have shown that divergent thinking, a key indicator of creative potential, can be significantly attenuated or enhanced depending on the type of stereotype invoked while performing the task. To our knowledge, these studies are the first to use stereotypes to both diminish and improve divergent thinking performance both within and across individuals.

Three principal implications can be drawn from these studies:

(a) that divergent thinking, including both fluency and originality, is highly malleable rather than a fixed trait,
(b) that stereotypes can be used to diminish or enhance creative output from diverse groups of participants, and
(c) that stereotype manipulation is an effective way of altering divergent thinking that can be applied across different contexts.

Recently, some researchers have demonstrated that divergent thinking may not be best described as a stable individual difference trait, but rather as a malleable product of context and perspective. 

The finding that divergent thinking may not be stable, but is instead highly influenced by contextual factors such as stereotypes may be a new and especially useful tool for enhancing creative performance.
Moreover, we found that when participants took on an uninhibited stereotype (i.e., eccentric poet) both their fluency and originality was significantly enhanced.

Citation: Dumas D, Dunbar KN (2016) The Creative Stereotype Effect. PLoS ONE 11(2): e0142567. doi:10.1371/journal.pone.0142567
Editor: Mark Andrew Runco, University of Georgia, UNITED STATES
Published: February 10, 2016
Copyright: © 2016 Dumas, Dunbar. This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original author and source are credited.
Link and read the whole article:
http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0142567

(1
Die Bedrohung durch Stereotype (engl. stereotype threat) ist die Angst von Mitgliedern einer sozialen Gruppe, ihr Verhalten könnte ein negatives Stereotyp gegen diese Gruppe bestätigen. Insbesondere in Testsituationen kann sich die Angst leistungsmindernd auswirken. Bedrohung durch Stereotype kann zum Beispiel Angehörige ethnischer Minderheiten und Frauen treffen.
https://de.wikipedia.org/wiki/Bedrohung_durch_Stereotype